سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شمام

جرم دندان با مسواک از بین نمی رود



جرم دندان با مسواک از بین نمی رود

خوانندگان محترم می توانند پرسش های خود را با ذکر سن، محل سکونت و شرح مختصری از مشکل و هر موضوعی که در یافتن علت کمک کند مطرح سازند تا پاسخ داده شود. برای طرح پرسش های خود می توانید با آدرسinfo@doctoryashil.com مکاتبه کنید.
- دوتا از دندان های جلوی من در بالا دچار عفونت لثه شده که لکه سبزرنگی اطراف این دو دندانم تشکیل شده. دو بار هم جرم گیری دندان کردم، ولی بلافاصله در همان نقطه قبلی شروع به عفونت می کند. آیا من باید مرتب جرم گیری کنم و این جرم گیری مرتب به لثه من آسیب نمی رساند؟ چون خودم احساس می کنم لثه ها نازک شده و با مسواک کردن خون می آید. سوال دیگر اینکه چه کار کنم که بعد از جرم گیری دیگر عفونت نکند. برای رفع بوی بعد دهانم چه چیزی پیشنهاد می کنید؟

اگر عفونت لثه باشد، باید جرم گیری زیر لثه و کورتاژ لثه انجام شود تا باکتری ها و عفونت از سطوح زیر لثه به طور کامل پاک شود و پس از آن باید با استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال و رعایت جدی بهداشت دهان و دندان از بروز مجدد عفونت جلوگیری کنید.

عفونت مجدد محل می تواند به دلیل انجام جرم گیری ناقص یا عدم رعایت مناسب بهداشت باشد. در مورد آسیب به لثه ذکر این نکته ضروری است که در صورتی که زیر لثه و دندان جرم داشته باشد، انجام جرم گیری لازم است. به عبارتی با در نظر گرفتن معایب و مزایا و همچنین عوارضی مانند التهاب لثه یا ضعیف شدن مینای دندان بر اثر جرم گیری زیاد، باز هم در این موارد جرم گیری کردن بهتر از جرم گیری نکردن است.

موضوع مهم دیگر اینکه شما باید سعی کنید با رعایت هر چه بیشتر بهداشت، استفاده صحیح از مسواک و پاک کردن مداوم زیر لثه و استفاده مرتب از دهانشویه های آنتی باکتریال، فواصل زمانی مورد نیاز جرم گیری را طولانی تر کنید. برای رفع بوی بد دهان، اگر به همین دلیل باشد، با رعایت موارد فوق و برطرف شدن مشکل، عوارضی مانند بوی بد دهان نیز برطرف خواهد شد. توجه کنید که بوی بد دهان به تنهایی یک بیماری نیست بلکه عارضه و نشانه بیماری است.
- دندان یکی از دوستان فرزند هشت ساله ام بر اثر زمین خوردن در بازی، کنده شده و به طور کامل بیرون افتاد. بعدها شنیدیم که اگر به موقع اقدام می شد، امکان نجات این دندان وجود داشت. آیا امکان جا گذاشتن دندانی که از دهان خارج شده، وجود دارد؟

اگر به علت ضربه، تصادف، زمین خوردن، دعوا و... دندان به طور کامل از دهان خارج شود، باید بلافاصله دندان را پیدا کرد و بدون اینکه به ریشه آن دست بزنید، آن را از قسمت تاج گرفته، در صورتی که به خاک یا... آلوده شده بود، زیر جریان ملایم آب تمیز کنید. به هیچ وجه ریشه را با دست یا دستمال، پاک یا خشک نکنید. دندان را زیر زبان فرد یا در یک لیوان شیر قرار داده و فرد را به سرعت به مراکز درمانی و دندانپزشکی منتقل کنید. احتمال جوش خوردن دندان در محل خود در صورتی که حداکثر تا دو ساعت بعد از حادثه اقدام شود، وجود دارد. دندانپزشک دندان را در حفره خود قرار می دهد و با اسپلینت (متصل) کردن دندان به دندان های مجاور و درمان های بعدی، دندان را نجات می دهد.

- پیرمردی 64 ساله هستم و از دست دندان استفاده می کنم. مدتی است زیر محل قرار گرفتن دست دندان و در ناحیه کام دهانم و روی زبانم، دانه های سفیدی دیده می شود. علت و روش درمان آن چیست؟

بیماری قارچی به اسم «برفک» در نقاط مختلف دهان خصوصاً کام و زبان و داخل گونه ها دیده می شود. البته در هر سنی ممکن است دیده شود اما این موضوع زیر دست دندان شایع تر است. مشخصه این زخم ها این است که اگر با یک گاز تمیز روی این دانه های سفیدرنگ را مالش دهند، به راحتی کنده شده و زیر آن نقاط قرمز خونریزی دهنده به جا می ماند.

برای درمان می توان از دهانشویه یا پماد «نیستاتین» استفاده کرد و در صورت در دسترس نبودن، از محلول جوش شیرین (یک قاشق چایخوری جوش شیرین در نصف استکان آب جوشیده ولرم) روزی دو بار به وسیله گاز یا پارچه تمیز روی برفک ها بمالید.

- آیا دندان جرم گرفته را می توان جرم گیری نکرد و با استفاده از مسواک یا... جرم آن را از بین برد؟
چنانچه پلاک میکروبی توسط مسواک و نخ دندان از سطح دندان ها پاک نشود، به لایه یی سخت به رنگ زرد یا قهوه یی تبدیل می شود که جرم دندان نامیده می شود. جرم با مسواک پاک نمی شود. اگر این جرم توسط دستگاه جرم گیری و توسط دندانپزشک از روی دندان ها تمیز نشود، سبب پیشرفت بیماری لثه و تحلیل لثه و استخوان فک می شود. با گذشت زمان و به تدریج (بدون اینکه درد یا علائمی داشته باشد) دندان لق شده و خودبه خود می افتد یا باید کشیده شود. اما اگر از ابتدا بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت و پلاک ها مرتب با مسواک و خمیر دندان تمیز شود، در حالت عادی می توان مدت ها دندان و لثه سالم داشت و نیازی به جرم گیری پیش نخواهد آمد.
- دختری 23ساله هستم و دندان های بالای من کمی جلو است. فکر می کنم نیاز به ارتودنسی دارد اما تحمل این کار را ندارم. آیا می توان از «پلاک» یا روش دیگری استفاده کرد؟
توجه داشته باشید که «پلاک» نیز روش ارتودنسی (متحرک) است. احتمال امکان آن وجود دارد. برای تشخیص نیاز به ارتودنسی ثابت یا امکان معالجه با ارتودنسی متحرک، نیاز به معاینه و عکس رادیولوژی (لترال سفالومتری) از وضعیت قرارگیری فک ها و دندان هاست.